/Files/images/images.jpeg Навчальний предмет. Українська література, 7 класРозділ. Про минулі часи.

Тема. «Михайло Стельмах «Гуси- лебеді летять». Єдність світу природи і світу дитячоЇ душі (у вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Харченко Любов Валентинівна, вічитель української мови та літератури Тадіївського НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів – дитячий садок».

Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська література. 5–9 класи» (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 №585 «Про затвердження змін до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня»).

Тема уроку: М.Стельмах «Гуси - лебеді летять…» Єдність світу природи і світу дитячої душі (у вчинках, поведінці,роздумах, переживаннях).

Мета уроку: продовжити знайомство із змістом твору,дослідити , як у творі поєднуються світ природи зі світом головного героя твору у його вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, бажання навчатися та пізнавати нове; виховувати почуття пошани , любові до рідної літератури. Іі митців, інтерес до результатів своєї роботи.

Обладнання: ілюстрації до твору, збірки творів М. Стельмаха, кінофільм (окремі кадри), картки.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (робота з художнім текстом, його аналіз та інтерпретація).

Епіграфи уроку: «Повість М. Стельмаха вся виросла на глибокій народній основі , самий ЇЇ характер пов'язаний з рідною природою, з піснею і казкою».

(Юрій Лукін , критик)

«Самий смисл буття чи не в тому, щоб жити у мудрій злагоді з природою,знати насолоду праці і поезію людських взаємин . І щоб навчитися цим дорожити, треба відчути потребу це берегти»

(О. Гончар )

Хід уроку:

І. Організаційний етап. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:

Продовжити речення :

«На сьогоднішньому уроці я хочу

навчитися…,

переконатися…

Забезпечення емоційної готовності: усміхніться сусідові і побажайте успіху один одному.

ІІ. Перевірка домашнього завдання:

1. (тест за змістом розділів 3-4)

- На думку матері Михайлика, найбільше див у світі робиться

А) зоряної ночі; Б) на зимові свята; В) влітку на світанні.

- Як звали коняку Михайлика?

А) Вірна; Б) Обмінна; В) Яскрава.

- «Люди по-різному залишали свої гроші : одні набиралися за них веселощів,а інші - смутку» . До перших належав

А) Юхрим Бабенко; Б) батько Михайлика; В) дід Дем’ян

- дід Михайлика вважає, що найдорожче для бідного чоловіка

А) мати шматок хліба; Б) пісня; В) воля.

- Коняку на базарі дід Дем’ян купив у

А)цигана; Б) селянина; В) попа.

- чим Люба пригостила Михайлика?

А) насінням; Б) горіхами; В) суницями.

- «Думами українського степу» Михайлик вважає

А) вітряки; Б) селян-хліборобів; В) чумаків.

- Кому з героїв повісті належать слова: «Не дивуйтесь, бо що воно, бідне, тямить у панському їдні ?»

А) Мар’яні; Б) Петру; В) Трохиму Тимченку.

- Мар’яна, попівська наймичка, виконувала роботу

А) пританцьовуючи і сміючись; Б) невдоволено і зі сльозами на очах; В) з прокльонами і великим небажанням.

- Дід Терентій був майстром

А) гончарства; Б) ковальства; В) гутництва.

- Який фразеологізм використав М. Стельмах , коли описував перебування Михайлика у попа?

А) пекти раків; Б) дістати гарбуза; В) намилити шию.

-Яку книгу отримав Михайлик від поповича?

А) Біблію; Б) «Космографію»; В) «Пригоди Тома Сойєра».

Проводимо взаємоперевірку.

2.Відповіді на запитання, які учні підготували вдома (відповідає учитель, учні).

.ІV. Актуалізація опорних знань та суб’єктного досвіду.

1.Що таке пейзаж? Яка його роль у художньому творі?

2.За допомогою якого художнього засобу письменники відтворюють природу як живу істоту? Наведіть приклад.

3. Як письменник може показати нам зв'язок людини з природою,Їх порозуміння чи навпаки?

4.Чому потрібно розумно користуватися природою?

5.Що ви відчуваєте, переживаєте, перебуваючи на природі?

V. Оголошення теми і мети уроку.

1.Робота з епіграфами: розкрийте суть епіграфів.

2. Вступне слово вчителя.

Людина - мудрий і добрий господар природи, який повинен ЇЇ любити й оберігати ЇЇ красу. Таким був М.Стельмах, який виріс серед мальовничої природи Прибужжя. Саме тут йому відкрилася поетична краса природи і таємниці людського життя. Його твір - це гімн Природі та Людині.

3.Виразне читання вступного уривка твору учителем або підготовленим учнем.

4.Бесіда.

-Які думки і почуття перживає Михайлик?

-Про що свідчать такі переживання хлопчика?

-Чому Михайлик розуміє природу?

-Хто допомагає йому розуміти природу?

-Чому для хлопчика природа – це казка?

-Чим саме лебеді захопили Михайлика?

5.Робота з ілюстраціями. Підібрати до поданих ілюстрацій цитати із твору.

6.Прослуховування проекту-дослідження на тему: «Образ лебедів в українській культурі»

7.Дослідження мови твору (на прикладі прочитаного уривка). Виступи учнів про художні засоби уривка (колективна робота).

8.Виразне читання уривка – пейзажу і самостійна робота над дослідженням його художніх засобів. Виступи кількох учнів.

9.Висновок учителя.

«Поезією в прозі» називають твори М. Стельмаха . «Гуси-лебеді летять» - це ліро-епічна повість. Мова твору емоційна, поетична.

VІ. Робота над темою уроку. Дослідження образу головного героя.

1. Бесіда з елементами переказу та виразного читання.

- Які зміни відбуваються в природі з приходом весни?

- У чому ж , на думку діда Дем’яна, призначення сонця на землі?

- Чому Михайлик хвилюється , що сонце може загубити ключі?

- Чи тільки весні радів Михайлик?

- Діти, хто розповість про особливу качку, що жила у подвір’ї Михайлика?

- Чим був особливий дядько Микола?

- Розкажіть про ставлення Михайлика до лісу.

- Які книги любив читати хлопець?

- Якою була мати Михайлика? Чому вона навчала сина? А ваша мама вчить вас любити природу?

- Переказати сцену зустрічі Михайлика з жінкою- жебрачкою. Дайте свою оцінку цій подіЇ.

- Зачитайте уривки з твору, які свідчать про любов хлопчика до природи.

-А як ви ставитесь до природи? Чи завдаєте Їй шкоди? Чи оберігаєте ЇЇ?

- Який Михайлик на вашу думку?(Висновок роблять учні та вчитель).

2.Колективна робота (складання грона).

3.Творча робота:

Висловити почуття від імені головного героя під час

- зустрічі із жінкою - жебрачкою;

- перебування у будинку попа.

4.Робота в групах (завдання на картках).

-Прокоментуйте слова діда Дем’яна: «Принесли нам лебеді на крилах життя». Відповідаючи, доберіть факти із власних спостережень.

-Яким чином і для чого М.Стельмах намагається відобразити неповторну красу природи? Відповідь ілюструйте посиланнями на текст.

5.Перегляд уривка кінофільму.

Випереджальне завдання: Які, на вашу думку, почуття та емоціЇ преживають героЇ кадрів? Виступи учнів.

VІІ. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів

1.Підсумкова бесіда:

1.Яке місце в житті Михайлика займає природа?

2.Чи лише Михайлик живе в злагоді з природою?

3.Якою постає природа в уяві героЇв?

4.Як на вашу думку , чи властиво це украЇнцям?

2. Індивідуальний проект на тему:

«Чим схожі та чим відрізняються Михайлик із твору М.Стельмаха «Гуси - лебеді летять» та Сашко із «Зачарованої Десни» О.Довженка? (Робота у вигляді порівняльної таблиці).

VІІІ. 5р.Рефлексивно- оцінювальний етап:

1. (прийом «незакінчене речення»):

а ) Сьогодні на уроці я… ;

б )аналіз листків само оцінювання.

Критерій

Самооцінка

Я успішно виконав(ла) домашю роботу

Я гарно переказував(ла) уривки з тексту

Я брав(ла) активну участь у бесіді

Я вдало робив(ла) висновки

Я можу застосовувати здобуті знання

2. Виставлення поурочних балів.

ІХ. Домашнє завдання:

Загальне: читати 5-7 розділи твору, підготувати переказ уривків про звичаї та традиціЇ українців;

Індивідуальне: скласти план до характеристики Михайлика.

СНІГ І ЛІД (3 клас, я і Україна, урок-дослідження)


ДЕРЖАВНІ СИМВОЛИ УКРАЇНИ (брейн-ринг)


Множення і ділення. Таблиця множення числа 8. Задачі на дві-три дії.(3 клас)

свято книги/Files/images/IMG_2270.JPG


Кiлькiсть переглядiв: 1568

Коментарi