Тема. «Михайло Стельмах «Гуси- лебеді летять». Єдність світу природи і світу дитячоЇ душі (у вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Харченко Любов Валентинівна, вічитель української мови та літератури Тадіївського НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів – дитячий садок».
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська література. 5–9 класи» (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 №585 «Про затвердження змін до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня»).
Тема уроку: М.Стельмах «Гуси - лебеді летять…» Єдність світу природи і світу дитячої душі (у вчинках, поведінці,роздумах, переживаннях).
Мета уроку: продовжити знайомство із змістом твору,дослідити , як у творі поєднуються світ природи зі світом головного героя твору у його вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, бажання навчатися та пізнавати нове; виховувати почуття пошани , любові до рідної літератури. Іі митців, інтерес до результатів своєї роботи.
Обладнання: ілюстрації до твору, збірки творів М. Стельмаха, кінофільм (окремі кадри), картки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (робота з художнім текстом, його аналіз та інтерпретація).
Епіграфи уроку: «Повість М. Стельмаха вся виросла на глибокій народній основі , самий ЇЇ характер пов'язаний з рідною природою, з піснею і казкою».
(Юрій Лукін , критик)
«Самий смисл буття чи не в тому, щоб жити у мудрій злагоді з природою,знати насолоду праці і поезію людських взаємин . І щоб навчитися цим дорожити, треба відчути потребу це берегти»
(О. Гончар )
Хід уроку:
І. Організаційний етап. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Продовжити речення :
«На сьогоднішньому уроці я хочунавчитися…,
переконатися…
Забезпечення емоційної готовності: усміхніться сусідові і побажайте успіху один одному.
ІІ. Перевірка домашнього завдання:
1. (тест за змістом розділів 3-4)
- На думку матері Михайлика, найбільше див у світі робиться
А) зоряної ночі; Б) на зимові свята; В) влітку на світанні.
- Як звали коняку Михайлика?
А) Вірна; Б) Обмінна; В) Яскрава.
- «Люди по-різному залишали свої гроші : одні набиралися за них веселощів,а інші - смутку» . До перших належав
А) Юхрим Бабенко; Б) батько Михайлика; В) дід Дем’ян
- дід Михайлика вважає, що найдорожче для бідного чоловіка
А) мати шматок хліба; Б) пісня; В) воля.
- Коняку на базарі дід Дем’ян купив у
А)цигана; Б) селянина; В) попа.
- чим Люба пригостила Михайлика?
А) насінням; Б) горіхами; В) суницями.
- «Думами українського степу» Михайлик вважає
А) вітряки; Б) селян-хліборобів; В) чумаків.
- Кому з героїв повісті належать слова: «Не дивуйтесь, бо що воно, бідне, тямить у панському їдні ?»
А) Мар’яні; Б) Петру; В) Трохиму Тимченку.
- Мар’яна, попівська наймичка, виконувала роботу
А) пританцьовуючи і сміючись; Б) невдоволено і зі сльозами на очах; В) з прокльонами і великим небажанням.
- Дід Терентій був майстром
А) гончарства; Б) ковальства; В) гутництва.
- Який фразеологізм використав М. Стельмах , коли описував перебування Михайлика у попа?
А) пекти раків; Б) дістати гарбуза; В) намилити шию.
-Яку книгу отримав Михайлик від поповича?
А) Біблію; Б) «Космографію»; В) «Пригоди Тома Сойєра».
Проводимо взаємоперевірку.
2.Відповіді на запитання, які учні підготували вдома (відповідає учитель, учні).
.ІV. Актуалізація опорних знань та суб’єктного досвіду.
1.Що таке пейзаж? Яка його роль у художньому творі?
2.За допомогою якого художнього засобу письменники відтворюють природу як живу істоту? Наведіть приклад.
3. Як письменник може показати нам зв'язок людини з природою,Їх порозуміння чи навпаки?
4.Чому потрібно розумно користуватися природою?
5.Що ви відчуваєте, переживаєте, перебуваючи на природі?
V. Оголошення теми і мети уроку.
1.Робота з епіграфами: розкрийте суть епіграфів.
2. Вступне слово вчителя.
Людина - мудрий і добрий господар природи, який повинен ЇЇ любити й оберігати ЇЇ красу. Таким був М.Стельмах, який виріс серед мальовничої природи Прибужжя. Саме тут йому відкрилася поетична краса природи і таємниці людського життя. Його твір - це гімн Природі та Людині.
3.Виразне читання вступного уривка твору учителем або підготовленим учнем.
4.Бесіда.
-Які думки і почуття перживає Михайлик?
-Про що свідчать такі переживання хлопчика?
-Чому Михайлик розуміє природу?
-Хто допомагає йому розуміти природу?
-Чому для хлопчика природа – це казка?
-Чим саме лебеді захопили Михайлика?
5.Робота з ілюстраціями. Підібрати до поданих ілюстрацій цитати із твору.
6.Прослуховування проекту-дослідження на тему: «Образ лебедів в українській культурі»
7.Дослідження мови твору (на прикладі прочитаного уривка). Виступи учнів про художні засоби уривка (колективна робота).
8.Виразне читання уривка – пейзажу і самостійна робота над дослідженням його художніх засобів. Виступи кількох учнів.
9.Висновок учителя.
«Поезією в прозі» називають твори М. Стельмаха . «Гуси-лебеді летять» - це ліро-епічна повість. Мова твору емоційна, поетична.
VІ. Робота над темою уроку. Дослідження образу головного героя.
1. Бесіда з елементами переказу та виразного читання.
- Які зміни відбуваються в природі з приходом весни?
- У чому ж , на думку діда Дем’яна, призначення сонця на землі?
- Чому Михайлик хвилюється , що сонце може загубити ключі?
- Чи тільки весні радів Михайлик?
- Діти, хто розповість про особливу качку, що жила у подвір’ї Михайлика?
- Чим був особливий дядько Микола?
- Розкажіть про ставлення Михайлика до лісу.
- Які книги любив читати хлопець?
- Якою була мати Михайлика? Чому вона навчала сина? А ваша мама вчить вас любити природу?
- Переказати сцену зустрічі Михайлика з жінкою- жебрачкою. Дайте свою оцінку цій подіЇ.
- Зачитайте уривки з твору, які свідчать про любов хлопчика до природи.
-А як ви ставитесь до природи? Чи завдаєте Їй шкоди? Чи оберігаєте ЇЇ?
- Який Михайлик на вашу думку?(Висновок роблять учні та вчитель).
2.Колективна робота (складання грона).
3.Творча робота:
Висловити почуття від імені головного героя під час
- зустрічі із жінкою - жебрачкою;
- перебування у будинку попа.
4.Робота в групах (завдання на картках).
-Прокоментуйте слова діда Дем’яна: «Принесли нам лебеді на крилах життя». Відповідаючи, доберіть факти із власних спостережень.
-Яким чином і для чого М.Стельмах намагається відобразити неповторну красу природи? Відповідь ілюструйте посиланнями на текст.
5.Перегляд уривка кінофільму.
Випереджальне завдання: Які, на вашу думку, почуття та емоціЇ преживають героЇ кадрів? Виступи учнів.
VІІ. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів
1.Підсумкова бесіда:
1.Яке місце в житті Михайлика займає природа?
2.Чи лише Михайлик живе в злагоді з природою?
3.Якою постає природа в уяві героЇв?
4.Як на вашу думку , чи властиво це украЇнцям?
2. Індивідуальний проект на тему:
«Чим схожі та чим відрізняються Михайлик із твору М.Стельмаха «Гуси - лебеді летять» та Сашко із «Зачарованої Десни» О.Довженка? (Робота у вигляді порівняльної таблиці).
VІІІ. 5р.Рефлексивно- оцінювальний етап:
1. (прийом «незакінчене речення»):
а ) Сьогодні на уроці я… ;
б )аналіз листків само оцінювання.
Критерій | Самооцінка |
Я успішно виконав(ла) домашю роботу | |
Я гарно переказував(ла) уривки з тексту | |
Я брав(ла) активну участь у бесіді | |
Я вдало робив(ла) висновки | |
Я можу застосовувати здобуті знання |
2. Виставлення поурочних балів.
ІХ. Домашнє завдання:
Загальне: читати 5-7 розділи твору, підготувати переказ уривків про звичаї та традиціЇ українців;
Індивідуальне: скласти план до характеристики Михайлика.